Duminica Mare este o sărbătoare închinată vegetației pământului, naturii dătătoare de viață de care românii se simt legați cu toată
ființa. Pentru biserica creștină Duminica Mare înseamnă Pogorîrea Sfântului Duh, eveniment care a avut loc la
cincizeci de zile după Paști. Un semn distinctiv al Duminicii
Mari este împodobirea cu rămurele verzi de salcie, nuc, tei, frasin a stîlpilor
de la porți, ușilor și
ferestrelor casei și nu în ultimul rînd a icoanelor. De asemenea se mai
păstrează tradiția ca în această zi copiii să fie trimiși să
adune flori de cimbrișor, care sunt aşternute în toată casa.
Unele crenguțe
sînt duse la biserică și sfințite, după care
se păstrează cu mare grijă la icoane, de unde sunt luate și
aruncate în curte mai ales cînd plouă cu piatră. Prin urmare, împodobirea
gospodăriilor cu verdeață (frunzari) simbolizează atât
fertilitatea plantelor, cât și protejează vatra satului și a
fiecărei gospodării în parte. Remarcăm că obiceiul împodobirii locuințelor
cu frunzari se practică atât în mediul rural, cât și în cel urban. Una din caracteristicile de bază
a acestei duminici este pomenirea morților la biserică. În multe localități în
această zi se duce la cimitir cu pomeni pentru pomenirea morților,
la fel ca în ziua de Blajini. Drept pomană „de sufletul răposatului” se oferă
vase tradiționale
de lut și de
lemn: cofe, oale, ulcele, străchini în care se toarnă lapte cu tăiței,
căni și
ulcioare cu apă sau vin. De toarta vaselor dăruite se prind frunze de nuc, crenguțe de trandafir și
busuioc. Pomenile se împart rudelor, vecinilor, în special copiilor. Din amintirile bătrînilor, se știe
că pe vremuri buruienile de la Duminica Mare se duceau la râu și se
stropeau cu apă, după care se dădeau la vite pentru a le feri de boli. Până în
prezent a ajuns obiceiul ca la o săptămînă după Duminica Mare, seara după ce
asfințește
soarele, gospodarii scot și adună la un loc toți
frunzarii, ramurile de nuc și iarbă din case pe care le duc la râu.
Udarea frunzarilor este însoțită de urări de tipul „Să ploaie, Să se
facă pâinea, Să fim sănătoși, Și la anul de
ziua aceasta!” Se crede că se dau frunzarii pe apă pentru „că ies Rusaliile”,
„să se ducă fetele”, adică Rusaliile. În mitologia populară Rusaliile
sunt niște
ființe
supranaturale, ce iau mințile oamenilor. Ele umblă pe pământ, prin
pădure cântând, dar nu le vede nimeni. În această zi sunt contraindicate
lucrările în gospodărie. Până la Rusalii se culeg și ierburile de
leac. De Rusalii se prinde la brâu pelin și,
întâlnindu-se, feciorii și fetele se bat cu pelin contra
farmecelor Rusaliilor. În această zi femeile și fetele se udă
cu apă să fie sănătoase și drăgăstoase. În această zi nu este
bine să dormi „să nu te ia rusaliile”, dar crenguțele de tei sfințite
în această zi sunt bune „contra surzeniei”. De Rusalii, în unele sate, așa cum
făceau strămoșii noștri
se obișnuiește
curățatul
fântânilor și
izvoarelor. Acest obicei se consemna, după Sfânta Treime, la înflorirea
trandafirilor (Rosa) și se numea Rosalia. De aici și
provine tradiția
curățirii
fântânilor și a
izvoarelor: ca o chemare la reînnoire, la puritate odată cu Coborârea Duhului
Sfînt. Cu acest prilej gospodinele pregătesc bucate speciale: sarmale în frunze
de podbal și
hrean, plăcinte cu verdeață, învârtite cu brânză și
cartofi, etc. Duminica Mare și
Rusaliile sărbători destinate cultului pomenirii morților, elogiului
apei și
vegetației.
Apa și în
special curățarea
fântânilor conțin în
sine elemente sacre. Credem de bună seamă, că tradițiile și
ritualurile dedicate acestora vor dăinui în timp, iar prin respectarea lor ne
vom păstra specificul și identitatea noastră națională.
|